Friday, February 15, 2013

ექვთიმე თაყაიშვილის ბიოგრაფია




    wminda eqvTime TayaiSvili daibada guriis (maSindeli quTaisis guberniis ozurgeTis mazris) sofel lixaurSi, 1863 (an 1862) wlis 5 ianvars. mamamisi aznauri simon TayaiSvili kordonis oficeri iyo, deda – nino nakaSiZe ki mazris mowinave qalTa Soris ixseneba.
  wmindans mSoblebi adre gardaecvalnen.
  mas adreve gamouvlenia swavlisadmi didi miswrafeba. samazro saswavleblis damTavrebis Semdeg eqvTimes meurves – siZes surda, igi soflis mwerlad gaemwesebina, rac im droisaTvis ramdenadme mainc Semosavliani saqme iyo, magram ymawvilma Tavisi gaitana da jer ozurgeTis samazro saswavlebelSi, Semdeg ki quTaisis klasikur gimnaziaSi Cairicxa. gimnazia eqvTimem 1883 wels daasrula vercxlis medliT.
  1883 wels eqvTime peterburgis universitetis istoriul-filologiur fakultetze Cairicxa, 1887 wels daasrula igi da mecnierebaTa kandidatis xarisxiT dabrunda TbilisSi.
  1895 wels eqvTimem ilia WavWavaZis CareviT colad SeirTo Tbiliseli iuristis, ivane poltarackis asuli nino.
  eqvTime TayaiSvili aqtiur mecnierul, pedagogiur da sazogadoebriv moRvaweobas eweoda. RvTisa da eris siyvaruli edo safuZvlad mis yovel moqmedebas.
  Tavisi mecnieruli muSaobis umTavres miznad eqvTime Tvlida masalebis Sekrebas saqarTvelos istoria-arqeologiisaTvis; es miaCnda Cveni kulturis istoriisaTvis umniSvnelovanes saqmed da aRniSnavda, rom rodesac aseTi masala sakmaod dagroveboda, gamoCndebodnen CvenSi mecnierebi, romlebic jerovnad Segvidgendnen saqarTvelos istorias. “am muSaobaSi rom Sevedi, - ambobs eqvTime, - saqarTvelo daviare da davinaxe, Tu ra uzarmazari masalaa ganwiruli daviwyebisa da xSirad daRupvisTvisac, prdapir amitana fanatikurma miswrafebam, rac SeiZleboda, meti momeswro, miT umetes, rom Cem TanamedroveTagan maincdamainc aRaravin misdevda am saqmes an jerovnad ver akeTebda. “
  mecnierebis ra dargSic ar umuSavia wmindans-istoria, arqeologia, eTnoghrafia, epigrafia, numizmatika, filologia, folkloristika, lingvistika, xelovnebis istoria… yvelgan Cveni eris istoriis anarekls, Cvens nakvalevs eZebda.
  1889 wels dimitri baqraZem da eqvTime TayaiSvilma daarses “saqarTvelos saegzarqoso muzeumi”, romelSic Tavs uyridnen xmarebidan gamosul Zvel saeklesio wignebs, xelnawerebs, nivTebs. ikvlevdnen maT, wesrigSi mohyavdaT… muSaobdnen saqarTvelos eklesiis istoriis Sedgenaze.
  1907 wels, d. baqraZis gardacvalebis Semdeg, eqvTimem daarsa “saqarTvelos saistorio da saeTnografio sazogadoeba:, romelic farTo miznebs isaxavda. am sazogadoebis mier mowyobili  eqspediciebidan gansakuTrebiT aRsaniSnavia mogzauroba “samuslimano saqarTveloSi”. aq samSoblodan Casuli mecnieri Tanamemamuleebs uRviZebda erovnul grZnobebs. eqvTime wers: “1917 wels iq myof xelfexs mikocnida kola-olTis-Canglis qarTveloba, maT ara mxolod Zveli erovnuli Cvevebi gamoavlines, aramed vinme-vinmes saxlebsa da Robe-yoreebSi moqceul nagebobaTa qvebic ki gamoaRebines da adrindel adgilebs daubrunes. fics debdnen Cvens winaSe, mSvidad brZandebodeT, ar daviviwyebT mama-papaTa Cveulebebs da maT mier nageb-naSenebsac movuvliTo. zog sofelSi mcxovreb mahmadian qarTvelebs qarTuli ena daviwyeboda, magram Segneba, rom isini winaT qarTvelebi iyvnen, TiTqmis yvelas hqonda.”
  “saistorio da saeTnografio sazogadoebam” Segroveba-SesyidviT ramdenime weliwadSi mniSvnelovan masalas mouyara Tavi. maT Soris iyo sxvadasxva “saarqeologio da saeTnografio nivTebi”, “naqsov-nakerebi” xelnawerebi.. calke koleqcias Seadgenda eklesia-monastrebis kedlebidan gadmogebuli freskebi – 73 Zveli freskis piri.
  Segrovili masalebi, droebiT, axlandeli universitetis SenobaSi moTavsda. mogvianebiT, eqvTimes iniciativiT qarTvelTa Soris wera-kiTxvis gamavrcelebeli sazogadoebis, saqarTvelos saeklesio muzeumis, universitetis siZveleTsacavis da xelovnebis muzeumis fondebs Tavi mouyares universitetis SenobaSi. 1930 wlis Semodgomidan ki isini TiTqmis mTlianad xelovnebis muzeums gadaeca
  eqvTime TayaiSvilis adrindeli naSromebidan gamovyofT, iv. javaxiSvilis sityvebiT, “fundamentur” or toms “xelnawerTa aRwerilobisa”.  “sam istoriul xronikas”, sadac cxadyofilia, rom sami qronika Seadgens “qarTlis cxovrebis” ZiriTad wyaros; mis mier aRmoCenil “parxlis saxarebis” mecnierul gamocemas, “arqeologiur eqspedicias kola-olTisSi da CanglSi 1907 wels”.
  წმექვთიმე თაყაიშვილს საქართველოს ეკლესიის ავტოკეფალიისათვი მებროლთა რიგებშიც ვხედავთის იგონებსრომ " როცა ამ საკითხში მეფის ნაცვალ ვორონცოვდაშკოვისაგან მხადაჭერის იმედი დავკარგეგადავწყვიტეთდიდი დიდი დემონსტრაცია მოგვეწყო და ავტოკეფალია მოგვეთხოვა... ილიამ გვითხრათუ საჭიროა მე წაგიძღვებითო".ილიას ბინაზე იკრიბებოდნენ ქართველი სამღვდელოების და საზოგადოების წარმომადგენლებიმაგრამ " განზრახული დემონსტრაციის მოწყობა აღარ დაგვჭირდავინაიდან ჯერ იყო და 1905 წლის კონსტიტუციამ სასტიკი ხასიათი მიიღო და ბოლოს კი, 1917 წელსსაქართველოს ეკლესიაასე ვთქვათრევოლუციურად ჩამოშორდა რუსეთისას". ექვთიმე თაყაიშვილის მნოშვნელოვანი როლი შეუსრულებია თბილისის უნივერსიტეტის დაარსებაში 1918 წელს.
   1921 წლის 25 თებერვალსსაქართველოში საბჭოთა ხელისუფლები დამყარების გამოსაფრანგეთში ევაკუირებულმა მენშევიკურმა მთავრობამ გაიტანა საბანკო ვალუტაჩვენი ისტორიისა და კულტურის სამუზეუმო განძეულობა და ხელნაწერებიმათ მცველად გაყვა ექვთიმე თაყაიშვილი მეუღლითურთ."ძალაუნებურად მომიხდა ემიგრანტობარათა არ მოვშორებოდი ჩემი ერის სასიქადულო კულტურულ საგანძურსდამეცვა იგი ყოვლეგვარი საფრთხისაგან ", –წერს წმინდანისაფრთხე კი ბევრი იყობრიტანეთის და ნიუიორკის მუზეუმებს ექსპონატების შესყიდვა სურდათგრაფ ობოლენსკის ქვრივსსალომე დადიანს სასამართლოში აღუძრავს საქმე– საქართველოს ეროვნული განძის საგრძნობი ნაწილილ ერთადერთ კანონიერ მემკვიდრედ ასახელებდა თავსმეორე მსოფიო ომის დროს ფაშისტებსაც გაუჩხრეკიათ ექვთიმეს ბინაბოლოს კი თავად საფრანგეთის მთავრობას განუცხადებია განძზე პრეტენზია – მენშევიკების მთავრობა აღარ არსებობსგანძი უპატრონოა და ლუვრის საკუთრება უნდა გახდესო. 1935 წელს ყოფილმა მთავრობამ უიარი განაცხადა განძეულის მეურვეობაზე და მისი დაცვა თაყაიშვილს დააკისრა ყოველმხრივ.
    ექვთიმე უკიდურეს გაჩირვებაში იმყოფებოდა : 1931 წელს გარდაეცვალა მეუღლე ნინო , მარტო დარჩენილი მოხუცი შიმშილისყინვისა და ავადმყოფობისაგან ბევრჯერ დაღუპვის პირამდეც მისულამაგრამ ღვთისაგან და ერისაგან დაკისრებული მოვალეობისათვის არ უღალატია.
    ბოლოს, 1945 წელსმეორე მსოფლიო ომში საბჭოთა კავშირის გამარჯვების შედეგად ხელსაყრელი პირობები შეიქმნა განძის საქართელოში დასაბრუნებლადგათავისუფლებული საფრანგეთისა და საბჭოთა კავშირის მთავრობების შედეგად იგი ამერიკულ თვითმფრინავებზე დაიტვირთა და მცველების თანხლებით გადმაოიგზავნა საქართველოში ისერომ შენახვის დიდი თანხის გადახდა არ მოუთხოვიათგანძს ექვთიმე თაყაიშვილიც გამოჰყვა.
     თბილისის აეროდრომზე თვითმპრინავი 11 აპრილს დაეშვაექვთიმემ ქართულ მიწაზე ფეხი რომ ჩამოდგაზევით აიხედაზეცას შეხედამერე დაიხარამარჯვენა ხელით აიღო მიწა და მას ეამბორაროგორც თავად იგონებდაპირველად ეს სიტყვები მოსდგომია ენაზე: "ვაფირუზხმელეთზურმუხტოჩემო სამშობლო მხარეო!... სნეული დავბრუნებულვარმკურნალად შემეყარეო!...
         სამშობლოს პატივით მიიღეს ერისთვის დამაშვრალი მოღვაწეაღადგინეს თბილისის უნივერსიტეტში პროფესორადაირჩიეს აკადემიის წევრადგანახლდა უცხოეთშში განაწამები მისი გულიმოხუცმა მოიკრიბა უკანასკნელი ძალები და ჩაერთო საზოგადოებრივ ცხოვრებაში . "უცხოობაშ იუთქვამს– ძალიან შემიფერხდა საკვლევაძიებო საქმიანობამე იქ მე იქ მოლოდ ნცირე ნაწილი გამოვაქვეყნე წაღებული მასალისა და ჩანაწერებისა... იმედი მაქვსრომ ორიოდე წლის სოცოცხლეს , რომელიც დამრჩნია... მოვიხმარ ჩემზე დარჩენილი ვალის ბოლომდე მოხდასვეცდებიაღარც ერთი ჩემ ხელთ მყოფი თუ ჩემ მიერ დათვალიერებული ძეგლი აღარ დამრჩეს გამოუცემელიმით უმეტესრომ ბევრი მათგანი უკვე იმსხვერპლა ბუნების ძალებმადრომა ტუ არევდარევამ".
    ექვთიმემ უნივერსიტეტიდან ოფიციალურად გამოითხოვა თანამშრომლებირომელთაც მუშაობაში იხმარებდაცდილობდარაც შეიძლება მეტი მოესწროკითხულობდა საჯარო ლექციებსრჩევადარიგებებით ეხმარებოდა მეცნიერებს თუ ნიჭიერ მოწაფეებს.
    ბოლოსღვთის წინააღმდეგ აღბორდგა ბოროტი: 1951 წლის დეკემბერში დააპატიმრეს მისი შვილობილი ლიდა პოლტარაცკაიავისთან ერთადაც ცხოვრობდა ბინაშიშმედეგ მომვლელმა ქალმაც შეწყვიტა სიარული, 1952 წლის დასაწყისში უნივერსიტეტიდან გამოუგზავნეს უწყებარომ გათავისუფლებულია საქართველოს ისტორიის პროფესორის თანამდებოდა " საკმარისი პედაგოგიური დატვირთვის უქონლობის გამო" .მალე გაირკვარომ ხმები დაეყარათ ,თითქოს ექვთიმეს შინაპატიმრო ჰქონდა და ბევრი მეცნიერი ამის გამო მასთან მისვლას ვერ ვბედავდათანამშრომელსაც აუკრძალეს მასთან სიარული.
    ასეთმა დევნაშევიწროებამ ძლიერ იმოქმედა ისედაც დასნეულებულ ექვთიმეზეახლობლებისთვის უთქვამს: "  ეფეხი მტკიოდათორემ შინაგანი ორგანიზმი ძალიან ჯანმრთელი მქონდა... ახლა იმ გულმაც დამიწყო ტკივილირომელსაც უწინ არც კი ვგრძნობდისად მქონდა"...
    1953 წლის 21 თებერვალს წმინდა ექვთიმე თაყაიშვილმა სული უფალს შეჰვედრა.. გარდაცვლების მიზეზი იყო გულის დამბლა.
   24 თებერვალს მცირერიცხოვანმა პროცესიამ მიაცილა წმინდანის კუბო ვაკის სასაფლაომდეათი წლის შემდეგ, 1963 წლის 10 თებერვალს წმინდა ექვთიმე თაყაიშვილის დაბადების 100 წლის თავთან დაკავშირებით მისი ნეშტი დიდუბის  პანთეონში გადაასვენეს ისერომ კუბო არც აღმოჩნდა გამოსაცვლელიექვთიმეს ტანსაცმელი და ფეხსაცმელიც დაცული ყოფილა.
    1987 წლის 22 თებერვალს ლევილიდან თბილისში ჩამოსვენეს და მეუღლის გვერდით დაკრძალეს ნინო პოლტარაცკაიათაყაიშვილის ნეშტიც.
   კათოლიკოსპატრიარქ კალისტრატე ცინცაძეს ექვთიმეს სიცოცხლეშივე უთქვამსიგი წმინდანად ჩასარიცხი კაციაოლადო გუდიაშვილსაც აღუნიშნავს " ამნაირ ადამიანებს ძველად ხატავდნენ ტაძრის კედლებზე".
   2002 წლის 17 ოქტომბერს წმინდა სინოდმა ღვთისა და ერის ნება გამოხატაროცა დაადგინარომ წმინდათა დასში შეერაცხა ექვთიმე თაყაიშვილი და ეწოდებინა მისთვის ღვთისკაცი
                      

წყარო: "ღვთისკაცი ექვთიმე თაყაიშვილი"
        საიუბილეო კრებული, 2004 წელი.
        
        მასალები ბიოგრაფიისთვის: ავტობიოგრაფია, ექვთიმე თაყაიშვილის     არქივიდან.

No comments:

Post a Comment